Nieuws

A-weg of N-weg?

Gepubliceerd op:  - Laatste update:

Wat is een A-weg en wat is een N-weg?

De wegen in Nederland zijn ingedeeld in verschillende categorieën. Rijkswaterstaat heeft rijkswegen die voornamelijk uit A-wegen bestaan en enkele N-wegen. In de volksmond wordt er gesproken over een snelweg (A-weg) en over een provinciale weg (N-weg).

Een A-weg is een autosnelweg, aangeduid met de letter ‘A’ gevolgd door een nummer. Deze wegen zijn bedoeld voor snelverkeer en verbinden grote steden met elkaar.

Een N-weg is een weg die geen autosnelweg is, herkenbaar aan de letter ‘N’ gevolgd door een nummer. Sommige N-wegen zijn drukke verkeersaders, terwijl andere vooral bedoeld zijn voor regionaal verkeer. Ze spelen een belangrijke rol in het verbinden van steden en dorpen die niet direct aan een autosnelweg liggen.

Een ander belangrijk verschil tussen een A-weg en een N-weg is het ontwerp van de weg. Een A-weg heeft een vluchtstrook, waar dit bij een N-weg niet voor komt. Daarnaast kom je op een A-weg geen gelijkvloerse kruisingen tegen, terwijl dit op een N-weg wel kan. Deze gelijkvloerse kruisingen zijn dan vaak voorzien van een verkeersregelinstallatie, zoals stoplichten. Ook zijn de rijstroken op een N-weg smaller dan die op een A-weg, op een N-weg is een rijstrook namelijk 3,25 meter breed en op een A-weg 3,50 meter.

Van wie zijn de wegen?

Een veelvoorkomend misverstand is dat Rijkswaterstaat wegbeheerder is van alle wegen in Nederland. Dit is niet het geval. Wij krijgen regelmatig berichten op social media met meldingen over wegen die niet van ons zijn, hier vind je een voorbeeld.

Nederland kent verschillende wegbeheerders, zoals provincies, waterschappen en gemeenten. Rijkswaterstaat beheert de meeste snelwegen (A-wegen) en een aantal niet-autosnelwegen (N-wegen). Hier vind je de lijst met wegen die worden beheerd door Rijkswaterstaat. Een kaart met alle wegbeheerders in Nederland vind je hier.

Op onze socialmediakanalen delen wij regelmatig hoeveel kilometer file er op dat moment in het land staat. Af en toe krijgen we de vraag waarom in de media een hoger aantal kilometers wordt gecommuniceerd. In onze berekening nemen we alleen onze eigen wegen mee, de rijkswegen. De ANWB neemt daarnaast in zijn berekening ook de provinciale wegen mee.

Hoe zit het met incidentmanagement op deze wegen?

De verschillende soorten wegen kunnen een andere capaciteit aan. Een A-weg heeft meerdere rijstroken en heeft daardoor veel capaciteit voor verkeer. N-wegen hebben vaak maar één of twee rijstroken. Lokale wegen daarentegen kunnen nog minder verkeer opvangen. Als het verkeer moet worden omgeleid bij een incident op een A-weg, dan wordt er over het algemeen voor gekozen om een grootschalige omleiding in te stellen via wegen van Rijkswaterstaat.

Regelmatig krijgen we de vraag waarom we het verkeer langer laten omrijden, terwijl er ook regionale opties zijn. De reden is dat onze wegen de extra capaciteit aankunnen en andere (lokale) wegen vaak niet. Een goed voorbeeld hiervan is de grootschalige omleiding die wordt ingezet bij incidenten op de Afsluitdijk (A7).

RWS200331PVB08

Samenvatting

In dit artikel hebben we een aantal verschillen tussen A-wegen en N-wegen besproken. We hebben toegelicht dat een A-weg (autosnelweg) snelverkeer verbindt tussen grote steden, terwijl een N-weg (niet-autosnelweg) een drukke of regionale verbinding kan zijn tussen steden en dorpen.

De wegen kunnen verschillende capaciteiten aan, waardoor bij incidenten vaak gekozen wordt voor een grootschalige omleiding via wegen van Rijkswaterstaat. In de komende week brengen we weer een ander verkeersonderwerp aan het licht.

Meer verkeersweetjes? Bekijk deze artikelen