Nieuws

Gat in de weg, wat nu?

Gepubliceerd op:  - Laatste update:

De weginspecteurs houden de wegen nauwlettend in de gaten. Als wij schade constateren of een melding van schade krijgen, gaat een weginspecteur op pad om de situatie te inspecteren. De weginspecteur beoordeelt of de schade met spoed moet worden gerepareerd of dat de reparatie op een later moment kan plaatsvinden.

Koudasfalt

Soms is het nodig om direct in actie te komen. Dan vullen we het gat met ‘koudasfalt’. Dit is een kant en klare oplossing om verdere schade aan het wegdek te voorkomen. Omdat koudasfalt geen uithardingstijd heeft en direct te belasten is, is dit een snelle oplossing. Op een later moment wordt het stuk asfalt volledig hersteld. 

Hotbox

Is het gat te groot voor koudasfalt, maar moet het wel snel worden gerepareerd? Dan wordt de rijstrook afgesloten door een kruis boven de weg te plaatsen en wordt het wegdek meteen hersteld. Dit doen we met de hotbox techniek. In een gasgestookte unit (de hotbox) wordt warm asfalt vervoerd, zodat ter plekke de reparatie met warm asfalt uitgevoerd kan worden. Voor de kleinere reparaties gebruiken we infraroodverwarming. Zo kunnen reparaties sneller en beter worden uitgevoerd.

Grootschalig onderhoud

We proberen altijd om het verkeer zo min mogelijk te hinderen en afsluitingen zo kort mogelijk te laten duren. Als de schade geen direct gevaar oplevert, stellen we de reparatie uit tot de avond of nacht. Ook voeren wij geregeld grootschalig onderhoud uit aan wegen, waarbij we onder meer de asfaltlaag vernieuwen en onderhoud uitvoeren aan voegovergangen op bruggen en viaducten.

Wat kun jij doen?

Ben jij onderweg en zie jij schade aan het wegdek? Dan kun je dat doorgeven aan Rijkswaterstaat. Je kunt ons, zodra je op een veilige plek staat, bellen op de Landelijke Informatielijn via 0800-8002 (gratis nummer). Via de Twitterkanalen van @Rijkswaterstaat of @RWSverkeersinfo kun je ook schade doorgeven. Geef daarbij de informatie door die op het dichtstbijzijnde hectometerbordje staat, inclusief de eventuele letter. Geef ook door op welke rijstrook je de schade hebt gezien. Tel daarbij van links naar rechts. De linkerrijstrook is dus ‘rijstrook 1’.