Nieuws

Ketheltunnel tijdens ochtendspits dicht vanwege onderbezetting door ziekte

Gepubliceerd op:  - Laatste update:

Vanuit de verkeerscentrales houden we de tunnels 24 uur per dag en 7 dagen per week in de gaten. Dit wordt gedaan met camera’s en detectiesystemen. Zo kunnen wegverkeersleiders bij incidenten de tunnel afsluiten, hulpdiensten alarmeren en installaties in de tunnels bedienen. Bijvoorbeeld bij pech of een incident in een tunnel, handelt de wegverkeersleider meteen. Zo kan de tunnel afgesloten worden en worden de gestrande weggebruikers veilig weggeleid.

Certificering tunneloperator

Niet elke tunnel is hetzelfde. Tunneloperators krijgen daarom voor specifieke tunnels een opleiding en bij het succesvol afronden van de opleiding een certificering. Alleen gecertificeerde tunneloperators mogen een tunnel bedienen.

Tunnel weer geopend

Deze ochtend was de Ketheltunnel vanwege onderbezetting door ziekte tijdelijk dicht. Omdat er geen gecertificeerde tunneloperator aanwezig was in de verkeerscentrale, waren we in verband met de veiligheid van weggebruikers genoodzaakt de tunnel tijdelijk te sluiten.

Verkeer werd omgeleid via de A13 en A20 en vice versa. Er is hard gewerkt aan een oplossing en om 08:00 uur was een vervanger aanwezig. De fysieke afzetting die voor de tunnel was neergezet is daarna ook afgebroken. Om 08:45 uur was de tunnel in beide richtingen weer open.

Europese regelgeving

Veiligheid in tunnels is belangrijk en een aantal grote tunnelbranden in de Alpen waren voor het Europese Parlement reden om in een Europese tunnelrichtlijn strenge veiligheidseisen vast te leggen. Sinds de invoering van de Europese richtlijnen is de veiligheid in Europese tunnels enorm verbeterd.

Zo zijn vluchtwegen aangelegd en de juiste veiligheidssystemen aangebracht. In combinatie met regelmatig onderhoud, behoren de Nederlandse tunnels tot de veiligste van Europa.