Om goed beslagen ten ijs te komen heeft Rijkswaterstaat de hele nacht door gestrooid. Onze vloot heeft in totaal 56.787 kilometer afgelegd en daarbij 4.788.463 kilo zout gestrooid, zowel vóór als tijdens de ochtendspits.
Ondanks de preventieve en actieve strooiacties ondervind het verkeer behoorlijke hinder. Op het hoogtepunt van de ochtendspits stond er 220 kilometer file op de Nederlandse snelwegen, terwijl dat op een normale vrijdagochtend niet meer dan 30 kilometer is.
Vooral op plekken waar al vroeg files stonden kon het strooizout minder goed worden ingereden. Met name rond Arnhem geeft dit al de hele ochtend hinder. De vertraging op zowel de A12 in beide richtingen als op de A50 vanuit Deventer is meer dan een uur.
Op dit moment wordt rond Arnhem de lavastorm ingezet om de wegen daar weer ijsvrij te maken. Vanwege de grote vertraging en de inzet van hulpdiensten vragen we daarom om deze wegen voorlopig te mijden. Zo kunnen de gladheidsbestrijders hun werk doen en hopen we de wegen weer zo snel mogelijk goed begaanbaar te maken.
De lavastorm wordt ingezet op de A12 bij Arnhem
Code geel blijft langer van kracht. Het KNMI had vanochtend al code geel uitgeroepen voor lokaal gladheid door sneeuw en bevriezing van natte weggedeelte voor het hele land. Inmiddels is deze verlengd tot 12:00 uur.
Ondertussen gaat Rijkswaterstaat door met strooien. Op plekken waar het ondanks de strooiacties toch nog glad is wordt de lavastorm ingezet. Deze is momenteel rond Arnhem bezig de wegen ijsvrij te maken.
Op dit moment vinden er rijbaanbrede sneeuwschuif- en strooiacties plaats rond Arnhem. Ondanks dat er vanochtend en vannacht al veel gestrooid en het nu niet meer sneeuwt is er veel sneeuw en ijs op het wegdek beland. Dit wordt bijvoorbeeld meegenomen vanaf het onderliggend wegennet waar nog wel sneeuw lag, of valt van daken van auto's en vrachtwagens.
Om te voorkomen dat dit gevaar oplevert wordt het hele wegdek nu schoongeveegd en een nieuwe laag strooizout aangebracht. Hieronder zie je hoe dat op de A50 in z'n werk gaat. Kom je zo'n strooiploeg tegen? Hou dan afstand en geef ze de ruimte. Zo houden we de weg samen veilig en begaanbaar.
Een ploeg sneeuwschuivers en strooiers in actie op de A50
Inmiddels zijn we klaar met de extra gladheidsbestrijding rond Arnhem. Alle Nederlandse snelwegen zijn weer goed begaanbaar. De laatste files lossen langzaam op en de vertraging neemt af. Omrijden of mijden is dus niet meer nodig. Toch is het voor de vrijdagochtend nog behoorlijk druk op de weg.
Ook vanmiddag en vanavond wordt neerslag verwacht. Of dit ook winterse neerslag zal zijn en of dit wel of niet blijft liggen is op dit moment nog niet duidelijk. Wij blijven preventief strooien en staan de hele dag paraat om in te grijpen als dat nodig is. Toch kan het voorkomen dat bij zware neerslag en lage temperaturen gladheid ontstaat. Wees daarom alert en pas indien nodig je rijstijl aan.
Moet je de weg op? Dan doe je er goed aan om voor vertrek de actuele situatie op de weg te checken. Controleer je route op onze website.
Waarom kon u er niet tegenop strooien? Was u hier tegen opgewassen?
We zijn de afgelopen dagen volop aan het strooien. Van woensdag op donderdag hadden we de eerste landelijke strooiactie, en sinds die tijd hebben de strooiwagens niet stilgestaan. Dankzij dat preventieve strooien hebben we het overgrote deel van de gladheid weten te voorkomen. Maar strooizout moet wel ingereden worden, dus als er sprake is van file, of als er weinig verkeer op de weg zit, dan kan zijn zout zijn werk niet doen. Als daarnaast ook het verkeer ook nog eens vaststaat, dan kunnen we er moeilijk bij om de gladheid te bestrijden. Gisteravond en vannacht is er in een korte tijd op bepaalde plekken veel sneeuw en hagel gevallen op een koud wegdek.
Dus in dit soort extreme situatie is gladheid niet altijd te voorkomen.
Het positieve is: we hebben alles weg kunnen krijgen, maar dat kost wel tijd. Dat is vervelend voor mensen die in de file staan. Maar we gaan wel door en zetten alles op alles: namelijk ons normale strooimaterieel, maar we hebben ook de zware calamiteitenmachines ingezet om de weg zo snel mogelijk weer vrij te krijgen. Dus nogmaals: het levert hinder op. Dat is vervelend. Maar we maken de weg vrij, hoeveel tijd het ook kost. 24/7 uur per dag. En dat blijven we de hele winter doen.
Jullie strooien niet op tijd?
Jawel. We hebben een goed systeem dat ons tijdig waarschuwt. En we strooien preventief, dat is nu ook gebeurd. Dat heeft in grote delen van het land ook veel gladheid voorkomen. Maar in dit soort extreme situaties is gladheid niet altijd te voorkomen.
Calamiteitenmachines niet eerder inzetten?
Het weer laat zich niet altijd voorspellen. Waar, hoeveel en wanneer is niet altijd te voorspellen. Die calamiteitenmachines stellen we strategisch op, maar het kost natuurlijk ook tijd om die op de locatie te krijgen waar we ze nodig hebben. Zeker in situaties waarin er onverwacht
De spullen die we hebben daarmee kunnen we het aan. Maar het weer is niet te sturen. Dus gladheid is niet altijd te voorkomen. Daarom waarschuwen we ook altijd.
En wat zijn je verwachtingen voor vanavond/vannacht?
Vanmiddag loopt de temperatuur iets op en gaat de neerslag steeds meer over in regen, maar vanavond en vannacht verwacht het KNMI opklaringen, waarin de temperatuur naar verwachting weer zal dalen. Daarmee dalen ook de wegdektemperaturen weer en is er kans op gladheid.
Daarom blijft ons advies om de komende 24 uur het weerbericht en de verkeersinformatie goed te volgen en de rijstijl aan te passen aan de omstandigheden.
Wat raadt u mensen aan?
Voorlopig blijft het advies om voor vertrek goed het weerbericht en de verkeersinformatie te volgen, zodat je weet wat je onderweg tegenkomt. Het is wel verstandig Ben je onderweg? Pas dan je rijstijl aan. Dus houd afstand, rem niet hard en maak geen onverwachte stuurbewegingen.
En op diverse plekken zijn we nog steeds aan het strooien, dus geef strooiwagens de ruimte als je die tegenkomt! Waar dat is, kun je op onze strooikaart zien.