Nieuws

Het verschil tussen een spoedreparatie en noodreparatie

Gepubliceerd op:  - Laatste update:

Noodreparaties

Als er schades ontstaan, bijvoorbeeld aan het wegdek of vangrail, die acuut gevaar opleveren voor de weggebruiker, dan repareren we deze meteen. Dit noemen we noodreparaties. Dergelijke schades dienen direct, en dus soms tijdens de spits, hersteld te worden. Dit vanwege de veiligheid van de weggebruikers.

Een voorbeeld van een noodreparatie is een flinke schade aan een vangrail. Het komt regelmatig voor dat een vangrail tijdens een ongeval dusdanig beschadigd raakt dat deze niet meer veilig is. Omdat vangrails voorkomen dat voertuigen van de weg raken, kantelen of de middenberm doorkruisen is het van belang dat deze direct hersteld worden. Ook grote asfaltschades, zoals gaten of scheuren in het asfalt, worden vaak als noodreparatie uitgevoerd.

noodreparatie vangrail snelweg

foto: noodreparatie aan de vangrail (archief)

Spoedreparaties

Als een schade geen acuut gevaar oplevert voor de weggebruiker, kunnen we de reparatie uitstellen tot een rustiger moment, bijvoorbeeld buiten de spits. Bij een spoedreparatie wordt de schade niet direct, maar wel binnen 24 uur hersteld. Als de reparatie van de schade op een later tijdstip uitgevoerd wordt, dan kan het zijn (afhankelijk van het soort schade) dat er tussentijds een snelheidsbeperking wordt ingesteld.

De matrixborden tonen dan tijdelijk een lagere snelheid dan gebruikelijk op het betreffende traject. De snelheid op de borden is een verplichte snelheid en geen advies.

Een melding doorgeven

Heb je iets gezien waarbij er geen sprake is van gevaar of spoed?
Dan kun je een melding bij ons doorgeven via het telefoonnummer van de Landelijke Informatielijn 0800-8002. Doe dit wel als je op een veilige plek stilstaat. Dit nummer is bereikbaar van maandag t/m vrijdag: 07.00-20.00 uur. In het weekend en op feestdagen kun je bellen tussen 10.00 en 18.30 uur.

Het is ook mogelijk om een tweet te sturen naar @RWSverkeersinfo. Dat deden deze Twitter-volgers ook. In het artikel vind je meldingen die via Twitter aan ons zijn doorgegeven.

Gevaarlijke situatie melden?
Dan kun je tijdens bovengenoemde tijden de Landelijke Informatielijn bellen (0800-8002) of 112. Buiten deze tijden mag je altijd direct 112 bellen.