Nieuws

Wat zijn matrixborden en hoe werken ze?

Gepubliceerd op:  - Laatste update:

Een matrixbord hangt aan een portaal, de grote, witte, stalen constructie die in de breedte over de gehele weg heen hangt. In het portaal zit alle bedrading verwerkt die de matrixborden van stroom voorzien. Met matrixborden worden weggebruikers gewaarschuwd voor gevaar. Daarbij kunnen snelheden, pijlen en kruisen op de matrixborden worden getoond.

Automatische signalering bij file

Op matrixborden wordt in geval van file een snelheidsbeperking getoond. Dit gebeurt aan de hand van meetlussen in het wegdek. Deze lussen tellen het aantal voertuigen en meten de snelheid die gereden wordt.

Als de lussen constateren dat het drukker wordt en verkeer langzamer rijdt, tonen de matrixborden een snelheid die lager is dan de maximaal toegestane snelheid. Met deze aangepaste snelheid waarschuwen we het verkeer voor een file. Je herkent deze signalering als vier lampjes in de hoeken van het matrixbord knipperen.

Matrixborden hebben dezelfde betekenis als een normaal verkeersbord. Dat houdt in dat als een matrixbord een andere maximumsnelheid toont dan een vast verkeersbord, de snelheid op het bord met de laagste snelheid geldt.

Handmatige bediening van matrixborden

Als de situatie daarom vraagt kan de wegverkeersleider in de verkeerscentrale de matrixborden ook handmatig bedienen. Denk bijvoorbeeld aan een ongeluk of een voorwerp dat op de weg ligt. Vanuit de verkeerscentrale kunnen handmatig kruisen op de matrixborden geplaatst worden om aan te geven dat je niet op die rijstrook mag rijden.

Die kruisen worden ruim vóór de plek van het ongeluk getoond en ook ruim er voorbij. Dit doen we om een veilige ruimte te creëren voor de hulpverleners en de mensen die bij het ongeluk betrokken zijn. Voordat je een kruis ziet, verschijnt eerst één of meerdere pijlen, zogeheten verdrijvingspijlen.

Die pijlen vertellen je dat je een rijstrook moet opschuiven. Soms ben je als weggebruiker dat punt al voorbij en zie je meteen een kruis. Dat wil niet zeggen dat er geen pijl geplaatst is, maar dat je die gemist hebt omdat je dat matrixbord al voorbij was op het moment dat de pijl door de wegverkeersleider geplaatst werd. In dat geval is het het beste om je rijstijl aan te passen en rustig in te voegen bij het overige verkeer.

Snelheidsdeken

In verband met de veiligheid van de weggebruiker kan de wegverkeersleider er ook voor kiezen om handmatig een snelheidsbeperking op de matrixborden te plaatsen. Denk aan situaties waarbij het bijvoorbeeld door mist of gladheid veiliger is om langzamer te rijden dan de normaal toegestane snelheid. Ook dit is een maximumsnelheid en geen adviessnelheid. Dit noemen we een snelheidsdeken.

Niet voor niX

We plaatsen rode kruisen of snelheidsbeperkingen niet voor niets. Het negeren van deze maatregelen is levensgevaarlijk. Vaak bevinden zich objecten, zoals stilstaande voertuigen of voorwerpen, op de weg of er heel dicht langs. Als er minder dan een meter ruimte is tussen het object en het verkeer, dan sluiten we de rijstrook ernaast (ook) af.

We doen dit bijvoorbeeld bij incidenten (pech- en ongevallen, personen op de weg), wegwerkzaamheden, gesloten spitsstroken, slecht weer, bijzonder transport of om verkeer te doseren om de doorstroom te bevorderen. Als er niet gewerkt wordt, dan zetten we alleen een snelheidsverlaging in.